Friday, July 5, 2013

Sebab Dr Morsi digulingkan

1. mengembangkan terusan Suez menjadi pasar bebas dunia. Yang dulu di zaman mubarak hanya menghasilkan pendapatan sebanyak 5.6 juta dollar pertahun, akan meningkat 100 juta dollar pertahun.
2. Menaikkan gaji PNS dan pencen sebanyak 200 % lebih, sementara harga-harga barang tidak naik, sehingga PNS jadi lebih makmur.
3. Mmbangun kilang samsung terbesar di Arab di provinsi Bani Suwef, sehingga harga barang elektronik menjadi murah.
4. Membuat kilang senjata sendiri sehingga tidak perlu lagi mengimport senjata-senjata terpakai dari Amerika.
5. Membuat kilang innar (sejenis tablet/ipad), untuk seluruh rakyat agar dapat memakai barang elektronik bermutu dengan harga berpatutan.
6. Beliau selalu sholat berjamaah di masjid, hafal al Qur’an, selalu tahajjud dan sabar terhadap segala caci maki org padanya.
7. Berusaha membina tenaga nuklear sebagai sumber tenaga alternatif di Mesir.
8. Beliau mampu menarik pelabur asing dan mendapat kepercayaan pelabur asing di Mesir.
9. Membuka kembali jalan darat antara Mesir dan Sudan sehingga kerja sama dalam bidang ekonomi kedua negara akan meningkat.
10. Mampu membuka peluang kerja baru untuk 600 ribu lebih orang penganggur.
11. Berusaha mengembalikan harta yang dibawa keluar ke luar negara oleh Husni Mubarak dan kroni2nya.
12. Menegakkan keadilan dan berusaha menghapuskan penipuan
Kerana perubahan demi perubahan secara mendadak yang bertentangan dengan zaman Mubarak itulah maka Mursi digulingkan oleh sisa-sisa kroni Mubarak, liberal, sekular, komunis,. Mereka kecewa kerana Mursi telah gagal membawa Mesir ke arah kehancuran.
Itulah hakikat sebenar bilamana seorang pemimpin Islam yang telus berkuasa pasti impak positif dapat dilihat dan dirasai yang menyebabkan musuh-musuh Islam cukup gerun jika Dr Morsi terus dibiarkan berkuasa.
Wallaua'lam
Sumber dari mahasiswa Mesir

No comments: