Friday, January 16, 2009

Selepas PRK KUIS

Pilihan Raya IPT atau (PRK) Di Lembah Klang sedang berjalan rancak sekarang ini, ada IPT yang sudah selesai PRK dan ada lagi IPT yang belum dan sedang rancak untuk menghadapi PRK dalam beberapa hari lg yang mana kempen-kempen sedang rancak dan poster-poeter juga juga amat banyak ditampal di tempat-tempat sekitar IPT masing-masing yang menyebabkan bahang PRK sangat dirasai terutamanya di IPTA yang suasana PRK lagi terasa bahang dan panasnya seperti juga pilihan Raya Kecil Parlimen Kuala Terengganu pada hari ini.

Bagaimana Pula dengan IPTS? adakah suasananya sama dengan IPTA? disini aku ingin mencorek berita dari IPTS yang sudah berlangsung nya PRK tersebut, IPTS yang dimaksudkan ialah KUIS, sedar ataupin tidak, sudah 4 hari berlalu PRK KUIS dan dikhabarkan suasana atau sambutan PRK tahun ini agak berbeza dari IPTA dan berbeza sedikit dari tahun-tahun sudah, apa yang bezanya? tidak lain dan tidak bukan sambutan dari masyarakat KUIS dikatakan agak dingin sikit berbanding tahun-tahun lepas, Apa puncanya? Adakah pihak atasan KUIS x bersungguh-sungguh untuk mengadakan PRK KUIS atau pun ada sebab-sebab lain?hanya mereka yang didalam KUIS saje yang tahu.

Klu desebabkan oleh pihak atasan yang x sirious dalam hal ini mungkin ada benarnya juga sebab 5 hari sebelum election poster-poster masih lagi belum kelihatan perkara sama juga turut berlaku sebenarnya seperti tahun-tahun lalu yang mana poster hanya ditampar disekitar kampus lebih kurang seminggu sebelum pilihan raya berlangsung, perkara sebegini berlaku adakah disebabkan bajet untk PRK KUIS tidak cukup sehinggakan dari segi publisiti nya sangat lembap atau pihak atasan sengaja tidak mahu keluarkan dana yang banyak untuk kemaslahatan pelajar? hanya mereka dan keluarga mereka saja yang tahu.

Ada satu lagi perkara yang mengejutkan yang berlaku pada PRK KUIS tahun ini iaitu tiada pertandingan bagi kerusi Fakulti yang menyebabkan calon bagi semua Fakulti di KUIS menang Tampa bertanding bagi kerusi Fakulti, kalau lah tahun-tahun sebelumnya terdapat beberapa Fakulti sahaja yang terjadi menang tampa bertanding, inilah yang mendukacitakan saya sebagai bekas mahasiswa KUIS sendiri, Adakah mahasiswa KUIS hari ini sudah Takut untuk berpesatuan? Adakah mereka tidak sanggup untuk memikul tanggungjawab untuk membawa suara mahasiswa diperingkat atasan? Ataupun adakah ada faktor-faktor dan kengkangan lain yang menyebabkan mahasiswa KUIS tidak berminat untuk berpolitik di Kampus, mungkin sesetengah persoalan yang timbul itu ada benarnya seperti juga yang berlaku  pada masa lampau di mana ada pelajar yang bertanding kerana dipilih oleh pihak Fakulti semata-mata kerana tidak sanggup memikul amana yang ditaklifkan ini dan sesumgguhnya setiap pemimpin itu akan disoal dihadapan Allah kelak tentang tanggungjawab yang diberikan itu kerana tanggung jawab sebagai pemimpin amat lah berat dan disebabkan itu jugalah mungkin pelajar KUIS tidak sanggup untuk menghadapinya

Apapun kepada yang menang PRK KUIS menerusi pertandinga mahupun yang menang tampa bertanding diucapkan tahniah dan setiap undi yang diberikan kepada anda adalah harapan dan amanah daripada mahasiswa yang akan disoal dihadapan Allah kelak serta tanggungjawab yang menanti selepas ini mestilah dipikul dengan penuh ikhlas dan berani kerana kebenaran demi memartabatkan mahasiswa supaya tidak diperlekehkanan oleh pihak atasan sebagaimana yang anda dan saya sebagai warga KUIS telah alami sebelumnya

1 comment:

Wanie Legaspi said...

salam abg najmi..
ni gambar yang lame punye..
awal2 sem 6 dulu..
teringat..so letak laa..
hehehe